Oscar van der Horst - In de tijd dat de voedselbank hier overuren draait, wordt er voor het derde jaar op rij royaal verbouwd aan de Utrechtse trambaan. En juist de wat minder bedeelde wijken in de stad mogen de komende maanden getuigen hoe hun belastinggeld in een bodemloze bouwput wordt geslingerd. Sorry: noodzakelijk onderhoud, ook voor uw veiligheid.

We hebben natuurlijk niet zomaar een tram, het draagt officieel de naam Utrechtse sneltram. Ook al heeft het traject meer bochten dan het circuit van Monaco en komt een ritje met zijn vele overbodige tussenstops geheel overeen met het filerijden dat je er juist mee zou moeten vermijden. Vanaf het Centraal Station is Nieuwegein pas halte negen en brengt de zeventiende (!) stop je in IJsselstein. Neem dus vooral de tijd en geniet van het uitzicht.

Ooit dacht Utrecht net als Zoetermeer vooruitstrevend te zijn met deze stadslijn, waarbij de hoge heren duidelijk geen enkele rekening hebben gehouden hoe die in het straatbeeld zou passen. Toegegeven, in Zoetermeer hebben ze het nog bonter gemaakt met de aanleg van een kleurige brug over de A12 naar het hoofdstation. Als Nelson Mandela had geweten dat deze extravagante creatie naar hem was vernoemd, was hij twintig jaar geleden al gestorven.

Maar goed, in Utrecht wordt dus weer voor de zoveelste keer uitvoerig geknutseld aan de lijn en zit een deel van de stad flink in de herrie. En als je ’s nachts door een donker huis naar het toilet loopt, zie je de oranje gloed van de vele overbodige zwaailichten op je muur geprojecteerd. Wat we hieruit kunnen concluderen is dat we onze zegeningen maar beter kunnen tellen dat ze hier nooit aan een metronetwerk begonnen zijn. Want wat ze toch bezighoudt aan een lullig spoorlijntje…

Over een paar jaar zal niemand meer klagen, dan noemen we dit gewoon ‘het nieuwe reizen’ als het aan de gemeente en het BRU ligt. Met als pronkstuk de Uithoflijn, die met een grote boog om alle locaties heen draait waar ze juist wel een tramhalte zouden kunnen gebruiken. En de prijzen zullen tegen die tijd wel zo hoog zijn dat je beter nog een taxi kunt nemen. Zelfs de messenslijper aan de deur komt met een betrouwbaarder verkooppraatje.  

Gelukkig is er nog een verrassing voor alle Utrechters, want volgend jaar zijn de huidige trams technisch afgeschreven. Er wordt nieuw materieel aangeschaft, dat natuurlijk weer een andere vloerhoogte heeft. En daardoor moeten alle perrons worden aangepast. Voor de zomer van 2016 zijn echter nog geen plannen, hou de gemeentesite en de Facebookpagina van het BRU daarom goed in de gaten voor de prijsvraag die daaraan gekoppeld is.

 

Oscar van der Horst

@niksgeenpoespas