Paul Schoolderman - Afgelopen week las ik in de krant een artikel dat er bij een man in de wijk Lombok een stoeptegel door de ruit is gegooid, omdat hij een Charlie Hebdo-poster voor zijn raam had hangen.

Op de poster staat een cartoon van de profeet Mohammed die een man kust met een Charlie Hebdo-shirt aan. Boven de poster staat in het Frans: de liefde is sterker dan haat. De man was al drie keer gewaarschuwd door enkele tieners uit de wijk, maar onze Utrechtse Charlie weigerde de poster weg te laten halen.

Mijn gedachten gingen terug naar 8 januari waar 3000 mensen bijeenkwamen op het Domplein om stil te staan bij de gebeurtenissen in Parijs. Hoeveel van die 3000 mensen zouden nu naar het Domplein gaan om te demonstreren omdat er een stoeptegel door een ruit is gegooid. Ik denk geen een, terwijl het dezelfde aanslag op het vrije woord is met waarschijnlijk dezelfde beweegredenen. Namelijk dat de profeet beledigd is.

Op het moment van schrijven werk ik 1 dag met veel plezier op een Islamitische School in Utrecht. De kinderen reciteren ’s ochtends een paar verzen en ik was nieuwsgierig waar het over ging. Een van de kinderen antwoordde: ‘ Het gaat erover dat er maar 1 God is en dat is Allah en Mohammed is zijn profeet’

Ik heb als leraar echter ook op Christelijke scholen gewerkt, waarbij ik verhalen heb voorgelezen uit Trefwoord, een methode voor levensbeschouwelijke vorming, waarbij er ook wordt verteld  dat er 1 God is.

Op mij als leerkracht komt dat nogal verwarrend over. Mijn werk is kinderen zelf te laten nadenken, maar juist deze religies die allebei  pretenderen de enige God te hebben, heeft mij aan het denken gezet. Het gaat in mijn ogen om waarheid en de enige waarheid die er is, is die waarheid die voor iedereen, altijd, op elk moment waar is. Zonder twijfel.

Juist de twijfel die er vaak heerst binnen religies, maakt de religie wankel. Liefde is sterker dan haat, maar kan er liefde zijn als je met geweld je eigen waarheid verdedigt?

Ik was erbij het op het Domplein en er werd gezegd dat iedereen recht heeft op de vrijheid van meningsuiting, maar ook op de vrijheid van godsdienst. Maar hoe vrij ben je als je zowel je godsdienst als je mening moet verdedigen. Op de scholen waar ik werk, wil ik me helemaal niet uitlaten over de religie die scholen uitdragen, want mijn primaire taak is de kinderen onderwijzen en de waarheid onderwijzen daar wil ik mijn vingers niet aan branden.

De 10 geboden zijn volgens de traditie ooit in een steen gebeiteld als setje leefregels voor mensen die houvast zochten. Als je iemand buiten jezelf nodig hebt die zegt hoe je moet leven dan kan er onmogelijk sprake zijn van vrijheid. En hoe vrij is een eigen mening, als die voor het grootste deel  cultuurbepaald is en dus gevormd wordt door de omstandigheden en van de een op de andere dag kan veranderen?

In de wijk Lombok staat sinds een jaar de ULU Moskee. Het gebouw heeft naast een Islamitische gebedszaal ook een stilteruimte voor mensen van overige overtuigingen en is hierin uniek in de wereld. Het bestuur heeft hiervoor gekozen, omdat in de wijk ook relatief veel joden en christenen wonen. Blijkbaar kunnen deze religies vreedzaam naast elkaar leven ook al heeft ieder zijn eigen en enige God met bijbehorende profeet.

Mijn vraag is of er ook ruimte is in de moskee voor iemand die een poster heeft opgehangen en die wellicht overtuigd is van een andere mening. Misschien is het een idee om op een stoeptegel geen 10 opgedragen geboden te schrijven, maar de fundamentele waarheid er in te beitelen waar niet aan getwijfeld kan worden. Een waarheid, los van ideeën, overtuigingen en meningen. In plaats van vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting krijgen we 1 stoeptegel met de tekst: vrij zijn van godsdienst en vrij zijn van meningsuiting. Wat een stoeptegeltjeswijsheid.

--

Paul Schoolderman is ook cabaretier en organiseert comedyavonden in Stadskasteel Oudaen aan de Oudegracht onder de titel: Hakken in het Zand. De volgende zijn op 25 april en 23 mei. Twee avonden Compromisloos Cabaret. Kijk op www.hakkeninhetzand.com voor de agenda.