Jan van Piekeren - Het uitbrengen van een nieuwe single is altijd spannend, alsof je je eigen loterij hebt georganiseerd. Je hebt toch je ziel, zaligheid en je centen in de drie minuten muziek zitten en op het moment dat het lied de ether in gaat weet je nooit of het een winnend lot wordt of een flop. Het maken van een lied is iedere keer weer een bijzonder avontuur.

Als een ware Harry Bannink

Het begint met een leeg vel papier waarop, na lang ploeteren en nog langer schaven, een tekst voor een lied ontstaat. Dan komt Johan, met zijn gitaar, in actie. Als een ware Harry Bannink krijgt mijn tekst een melodie en akkoorden. We werken al bijna 20 jaar samen, maar het blijft een wonder hoe mijn tekst en zijn muziek elkaar vinden.

Een nog mooier, viezer akkoord

We praten eindeloos over de sfeer, structuur en dynamiek, wel of geen solo, wel of geen brug, lang intro of helemaal geen. Als het nieuwe liedje er goed inzit, gaan we het live spelen. Tijdens de optredens ontwikkelt het zich verder; een nog mooier, viezer akkoord, een ander koortje of complete coupletten die nog worden vervangen door betere teksten. Als het liedje staat als een huis, wordt het tijd om de studio in te gaan.

Ode aan de stad

Zo is het met de nieuwe single "ik kom uit Utereg" ook gegaan. Toen het lied was opgenomen, gemixt en gemastered wisten we meteen dat iedereen dit lied moest horen. We wilden een vet gearrangeerd lied maken over verbinding en een ode aan de stad waar nog steeds veel te weinig mooie liedjes over zijn geschreven. Een lied dat alle Utrechters samen kunnen zingen en volgens mij is dat goed gelukt.

Een kruiwagen aan nieuwe liedjes

Het is natuurlijk prachtig om, coronaproof, met tien man dagen de studio in te duiken om een nieuw lied de wereld in te helpen. Maar de wereld laten weten dat het lied er is, dat is een ander verhaal. Het is niet zo makkelijk om een beetje aandacht te krijgen. Er komt iedere week een kruiwagen aan nieuwe liedjes uit, probeer dan maar eens in het zicht te liggen.

Bingo FM

Wat waren we blij dat we op de releasedatum, vrijdag 13 november, al gebeld werden door Marleen, DJ bij Bingo FM, de regionale Nederlandstalige zender. We waren de nieuwe Bingoschijf en werden een week lang volop gedraaid. Met een lied over Utrecht moet je het vooral van de regio hebben. De kans, dat radio Drenthe zit te wachten op een meezinger over Utereg, is klein.

Iets te optimistisch geweest

Bij RTV Utrecht hadden we minder geluk. Het had geen nieuwswaarde meer en ja, Radio M is niet van de nieuwe liedjes, maar meer van de dode artiesten en liedjes van een halve eeuw geleden. Nu klink ik als een bittere oude lul die net een blauwtje heeft gelopen, maar zo bedoel ik het niet. We hebben het lied live gedaan bij “aan tafel” op Radio M en de reacties waren zo goed en lovend dat ik misschien iets te optimistisch ben geweest. Ik kwam voor de inhoud van het lied en zij dachten dat ik voor alleen voor de promotie kwam.

Winnend lied….

Zoals ik aan het begin al zei, is het uitbrengen van een single een soort loterij. Je weet nooit of het een winnend lied wordt of niet. Het echte muziekcasino speelt zich online af. Als je je hele netwerk wil laten weten dat er een nieuw lied is, zul je moeten dokken.

Geschikt voor VR-bril

Zeker door C. is beeld bij het lied super belangrijk. Het begint met beeld en wie weet horen ze het lied dan ook. De clip bij “Ik kom uit Utereg” is gemaakt door Jo Luijten, een videokunstenaar, die vanuit Utrecht is geëmigreerd naar Los Angeles, waar hij als animator werkt. De video is 3D en geschikt voor VR-bril. Hoe gaaf is dat!

We zullen zien

We zullen zien hoe het afloopt. We zullen zien of, na de pandemie, iedereen het lied zingt of alleen wij. Maar, één ding weet ik zeker.. Er wacht altijd weer een nieuw vel papier op een nieuw avontuur.

(Deze column is overgenomen van vanpiekeren.nl )