Nestorix - Live like a local. Dat wordt het nieuwe motto voor het toeristisch beleid van Utrecht. Utrechter met de Utrechters. In 27 pagina’s plus een paar bijlagen, wordt weergegeven hoe we de kwaliteiten van onze stad beter over het voetlicht kunnen brengen zodat we hoger op de toeristische ladder komen te staan.

De laatste jaren heeft de stad overigens niet te klagen over internationale belangstelling. Althans waar het de aandacht in de media betreft. Steevast afgeschilderd als een onterecht onbekende parel in de schaduw van Amsterdam. Het behoeft geen betoog dat de aanstaande tourstart die internationale aandacht nog aanmerkelijk zal doen toenemen.

De vraag is natuurlijk in hoeverre we in staat zijn om die aandacht om te zetten in blijvende klinkende munt voor het Utrechts bedrijfsleven. Want daar gaat het om in het beleid.

Als je het stuk leest krijg je de indruk dat Utrecht vooral wil inzetten op het verhogen van de besteding per bezoeker en op de zakelijke markt van congressen en meerdaagse vergaderingen.

Opvallend weinig aandacht is er voor de iets minder draagkrachtige toerist die met tent, caravan of camper van al het moois in onze stad wil genieten.

Vreemd voor een college dat het fietsen hoog in het vaandel en in de toeristische plannen heeft staan. Men wil blijkbaar geen eigen plek bieden aan de grote groepen, vaak oudere vakantiegangers, die vanuit hun caravan of camper met de gekende fietsendrager de stad op hun eigen fiets willen verkennen.

Mogelijk dat de gemiddelde besteding door deze groep wat lager is maar in het kader van citymarketing lijken ze me toch zeker interessant.

Met die paar rugzakplekken op het Fort aan de Klop en het getouwtrek rond de Berenkuil blijft de capaciteit op dit deel van de recreatiemarkt ver beneden nivo voor een stad met zulke grote ambities.

Misschien dat de raad weer eens een balletje op kan gooien over een plek in Leidsche Rijn, bijvoorbeeld bij de Haarrijnse plas. Live like a local kan immers ook beginnen in de Vinex.