Nestorix - Eindelijk is het dan zover. Zo’n drieduizend Utrechtse ambtenaren zullen vanaf maandagmorgen hun werkzaamheden vanuit het Stadskantoor aan de Mineurslaan, of zo u wil aan de Stationstraverse, gaan verrichten.

Niet langer meer verspreid over de hele stad maar allemaal bij elkaar in dat hele grote, spiksplinternieuwe, gebouw midden in de bouwput van het Stationsgebied.

Dat zal wel even wennen worden voor de dames en heren stadsdienaren.

Het vertrouwde eigen bureau met de fotootjes van partner, kinderen of huisdieren. De eigen telefoon, volgeplakt met geeltjes als reminders. De bureaulades met al die onbestemde dingetjes die zich er in jaren verzamelen. Her en der wellicht nog een onwelgevallige rapportage over het een of ander in de onderste lade.

Dat alles wordt ingeruild voor een flexplek met een toetsenbord en een beeldscherm. Een draagbare telefoon die je altijd bij je moet dragen en een locker voor je persoonlijke spulletjes. En... elke morgen weer opnieuw de run op de beste werkplekken.

Al jaren is men er op voorbereid: “Het nieuwe werken in het nieuwe stadskantoor”. Maar je weet pas hoe het is, als het ook echt gebeurt.

Natuurlijk zal het ook voordelen hebben. Als de beloftes worden waargemaakt, zijn de ICT-problemen zoals trage en regelmatig crashende servers voorbij. Men hoeft niet meer van hot naar haar te fietsen om een collega van een andere dienst te spreken. Er is een volwaardig restaurant en je zit midden in het centrum dus het wordt voor velen een stuk simpeler om tussen de middag even een boodschapje te doen. Bovendien heb je minder baliepersoneel in de receptie nodig, als alle actie op een plaats geconcentreerd is.

Ook voor de Utrechters gaat er het nodige veranderen. Behalve dat een aantal ingesleten routes naar gemeentelijke diensten, verlegd moeten worden, is het belangrijkste misschien wel, dat je er alleen nog op afspraak terecht kunt.

Zo maar even naar binnen lopen omdat je toevallig toch in de buurt bent en meent wel even iets te kunnen regelen, dat kan niet meer. Dat past niet in het efficientie-plaatje dat het gemeentelijk management voor ogen staat. Het liefst wil men dat de burger een afspraak maakt via het internet zodat men hem of haar, goed voorbereid, met alle egards kan ontvangen. Gelukkig mag het ook nog telefonisch, alhoewel het de vraag is, hoe lang dat nog duurt?

Het is de bedoeling dat de immense hal van het gebouw een nieuwe hotspot in de stad wordt. Leuke exposities, culturele opwarmertjes voor wat er in de stad te beleven valt en daar is geen afspraak voor nodig, dus schroom niet om af en toe eens binnen te lopen.

Alle gebouwen die vrijkomen door deze operatie zullen een andere bestemming krijgen. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben voor de omwonenden. De eerste tekenen van onrust zijn al geregistreerd. Het voornemen om het gebouw I aan de Ravellaan om te zetten in studentenhuisvestig wordt niet door iederen in Nieuw Welgelegen enthousiast ontvangen. Mogelijk gaan dit soort problemen ook nog op andere plekken spelen.  

Overigens gaat niet alles over naar het Stadskantoor. Belangrijke onderdelen van Stadswerken blijven zitten waar ze nu zitten. Het zou immers niet logisch zijn om alle veegkarretjes elke dag vanuit de Mineurslaan de wijken in te sturen.

Ook de gemeenteraad en haar ondersteuners blijven op de plek waar ze al honderden jaren vergaderd hebben en zo hoort het ook. De officiële opening van het Stadskantoor zal begin maart gaan plaatsvinden. Hopelijk zijn dan alle kinderkwaaltjes, die ongetwijfeld de kop op zullen steken, verholpen en kan men jubelend van vreugde vieren dat (bijna) alles te samen is gekomen.

Flexibele werkplekken. Foto: Ton van den Berg