Nestorix - De gemeenteraadsfracties van CDA en D66 hebben gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld over de uitgave van bijna twee euroton aan evaluatie en promotie van de zogeheten Herenroute, ooit bedoeld als alternatieve fietsroute tussen Utrecht Centraal en de Uithof.

De route kent een lange geschiedenis die zijn oorsprong vindt in de bouwput rond Vredenburg en Utrecht Centraal. We hebben het dan over 2008. Het Muziekcentrum wordt gesloopt, de bouw van de nieuwe bruggen die we inmiddels kennen als de Vredenburgknoop gaat beginnen. De verkeerssituatie op de belangrijkste fietsroute tussen Utrecht CS en de Uithof verandert bijna wekelijks en leidt weliswaar tot prachtige filmpjes op Youtube maar is een hel voor de gemiddelde fietser.

Dan komt de fietsersbond met een alternatief. Als je van het station naar de Uithof wil, kun je beter en veiliger via de Mariaplaats, Springweg, Havenstraat, Hamburgerstraat, Herenstraat en Parkstraat naar het oosten rijden. Een slim plan. De bond laat zelfs bordjes maken en plaatsen om de route aan te geven. Maar dat mag natuurlijk niet. Stel je voor dat iedereen zomaar bordjes in de stad op gaat hangen.

De bordjes worden door de gemeente subiet verwijderd. Op vragen van Leefbaar Utrecht in september 2008 antwoordt verkeerswethouder De Weger dat de gemeente zelf bordjes zal laten maken, om de route te markeren. Uiteindelijk werden dat pinnen in het wegdek die voor velen totaal niet opvallen.

Inmiddels zijn we negen jaar verder. In die negen jaar is er heel veel gebeurd. Het Vredenburg en de bijbehorende knoop zijn al enige tijd zo goed als klaar. De fietsroute vanaf het station over dit traject heeft voor een groot deel zijn definitieve invulling gekregen en lijkt te voldoen. Anders ligt dat voor de Herenroute. De verkeerssituatie voor fietsers rond de toegang naar de Mariaplaats is nu al weer een paar jaar een puinhoop. De werkzaamheden binnen de bouwput zijn immers, sinds 2008, langzamerhand opgeschoven richting Moreelsepark, en die activiteiten gaan nog wel een paar jaar duren.

Daarmee heeft de route haar aantrekkelijkheid al lang verloren. Investeren in de inrichting en de promotie van de Herenroute lijkt daarom op dit moment niet de meeste verstandige benutting van gemeenschapsgeld. Het lijkt me een stuk slimmer om de stations Utrecht Overvecht en Utrecht Bleekstraat grootschalig te gaan promoten als verstandig en veilig alternatief voor de start van de dagelijkse fietstocht van de treinforens uit de regio naar de Uithof.