René van Maarsseveen

Utrecht fietsstad en de fietssukkel

Heerlijk om in het AD van afgelopen zaterdag te lezen over Susanne Canisius. Ze is weliswaar Limburgse, maar ook een enthousiast Utrecht promotor. Met een zachte G, welke buitenlandse journalist hoort dat, belicht ze het ene hoogtepunt na net andere. En met resultaat, want buitenlandse media schrijven uitgebreid en positief over Utrecht.

CNN, The Times, BBC en Duitse, Deense en anderstalige kranten duikelen geestdriftig over elkaar met superlatieven over Utrecht met zijn mooie domtoren, zijn vriendelijke mensen en vooral zijn vele fietsen.

Nederland heeft meer fietsen dan inwoners . Dat zal verhoudingsgewijs voor Utrecht niet anders zijn. Onder andere voor die vele fietsen komt hier binnenkort de grootste fietsenstalling te wereld. Het bouwwerk gaat over drie verdiepingen verdeeld plaats geven aan 12.500 fietsen. Wat dat gaat kosten is mij niet helemaal duidelijk, omdat in de berichtgeving over de opdracht ook de vernieuwing van het stationsplein en andere zaken worden meegenomen.

Fietsbelasting

Maar wat las ik ook alweer een dag eerder? Tom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Binnenstad wil de fietsbelasting opnieuw invoeren. Ik pak de oude krant erbij en lees het bericht nogmaals.

Ja, hij wil dat mensen die hun fiets her en der neerkwakken worden bekeurd. Met name de fietsen die daarbij de doorgang voor ambulances en ander hulpdiensten blokkeren. Ik ben het er helemaal mee eens.

Jaren geleden maakte ik voor de gemeente Amsterdam al eens twee fietsstickers, een gele en rode. De gele sticker werd om het stuur van zo’n neergekwakte of onjuist geparkeerde fiets gedaan met de mededeling dat de fiets na drie dagen zou worden verwijderd op grond van een Gemeentewet. Daarna werd de rode sticker gebruikt, maar hoe en waarom dat weet ik niet meer.

Ik ben het dus met Tom Broekman eens. De Remy’s die hun fiets zo maar achterlaten mogen worden bestraft. Maar nu vraagt u zich natuurlijk af wie de fietssukkel is uit de titel. Die wellicht over enige tijd bestrafte fietser?

Fietssukkel

Nee, het is oud wethouder Hugo van der Steenhoven, tegenwoordig directeur van de Fietsersbond. Ik ga er vanuit dat de journalist zijn reactie op het idee van Broekman goed heeft verwoord. Er staat: De Fietsersbond vindt ook dat wel wat aan de mentaliteit van bepaalde fietsers mag veranderen, maar belasting of boetes? Nee, zegt directeur Hugo van der Steenhoven. Hij vindt dat fietsen milieuvriendelijk en gezond is en dat je dat niet moet belasten.

Het is de logica die we van Van der Steenhoven gewend zijn uit zijn tijd als wethouder. De Fietsbond is niet voor belasten van ‘bepaalde fietsers’ (bedoeld wordt de foutparkeerders). Waarom niet? Omdat fietsen milieuvriendelijk en gezond is! Dat zal niemand ontkennen,  maar wat heeft dat te maken met het tegengaan van foutparkeren.

Het bericht gaat verder: Met voldoende goede fietsenstallingen kom je al een eind, en als de stallingen eenmaal gebruikt worden mag je er best iets voor vragen, aldus Van der Steenhoven. "Dat hoeft geen probleem te zijn als winkeliers klanten korting geven op vertoon van een stallingsbonnetje."

De vraag ging over boetes voor het neerkwakken van fietsen. Maar Van der Steenhoven heeft een betere oplossing. Van hem mag je alle fietsers die hun fiets netjes wegzetten in stallingen en op andere toegestane plaatsen belasten. Waarom? Omdat zij genieten van het milieuvriendelijke en gezonde transport? Hé fietssukkel, het ging over foutparkerende fietsers.

Ok, ik begrijp dat hij zou kunnen bedoelen dat met voldoende stallingen het fout parkeren van fietsers verleden tijd is. Heeft die man geen informatie uit andere steden. Ook al hebben we straks de grootste fietsenstalling ter wereld en wellicht meer stallingen, de mentaliteit van de foute fietsbezitter ga je daar echt niet mee veranderen.

En dan de suggestie om een deel van de kosten bij de winkelier te leggen. Met een directeur die op zo’n manier lobbyt en opkomt voor de belangen van de fietser moet je blij zijn als fietser. Zo blij als we al met hem waren toen hij nog wethouder was.