Door Louis Engelman - Het Algemeen Dagblad is de officiële mediapartner geworden van de ‘Grand Départ’, de start van de Tour de France in 2015. Het AD/UN meldde dit recentelijk met trots in de krant en via het internet. “Het organisatiecomité van Le Tour Utrecht en de overkoepelende Tourorganisatie ASO hebben volmondig voor het AD gekozen”, schreef de krant.

Ook Paul van den Bosch liet namens de hoofdredactie van het medium zijn tevredenheid hierover horen: “Zo’n groot, levenslustig evenement dwars door de Randstad, de start in ‘ons’ Utrecht, past precies bij het AD”, verklaarde hij.

Laat ik voorop stellen dat ik het AD/UN niets misgun. Maar bij de relatie tussen een commerciële wielerorganisatie als de Tour en een krant die in mijn ogen in alle gevallen onafhankelijke journalistiek moet kunnen bedrijven, trek ik toch mijn wenkbrauwen op.

Want wat betekent het begrip ‘officiële mediapartner’ precies? Het AD geeft daarover maar mondjesmaat uitsluitsel. Jawel, er zal in de aanloop naar de Tourstart op 4 juli 2015 veel redactionele aandacht worden besteed aan de grootste wielerronde. En lezers van de krant krijgen via acties de kans om dicht bij het spektakel te komen.

Met beide uitingen is niks mis. Alleen rijst de vraag welke journalistieke vrijheden de krant heeft als er organisatorisch of financieel dingen volledig mis gaan. Kan de redactie daar dan zonder ruggenspraak kritisch over schrijven?

“Eerbied voor de waarheid en het recht van het publiek op de waarheid is de eerste plicht van de journalist”, zegt de Code van Bordeaux. Alle zichzelf respecterende media ondertekenden deze code in 1954 om onafhankelijke journalistiek te kunnen bedrijven. Maar hoe verhoudt zich die afspraak met zo’n ‘mediapartnerschap’?
We hebben de vraag bij Paul van den Bosch neergelegd, maar deze heeft hierop geen antwoord gegeven.

Nou zou je kunnen zeggen: ‘joh, zeur niet!’ Maar in de wetenschap dat de bevolking van Utrecht ongeveer 4 miljoen euro meebetaalt aan de Tourstart is het naar mijn mening van belang goed op de hoogte te worden gehouden over de organisatie en de besteding van de gelden. Als burger moet je er dan op kunnen rekenen dat jouw plaatselijke krant hier objectief over bericht. Of dat als ‘mediapartner’ kan? Ik weet het niet. Wat zijn de afspraken? Misschien kan het AD/UN daar in zijn eigen kolommen een keer helderheid over verschaffen.

(Louis Engelman is oud-redacteur van het Utrechts Nieuwsblad en oud-docent van de School voor Journalistiek in Utrecht).