Frans de Jonge hangt in talloze cafes, restaurants en andere openbare gelegenheden posters met culturele activiteiten in Utrecht op. In deze column vertelt hij over zijn ervaringen.

Frans de Plakker - Toen ik vorige eeuw hoorde dat de cabaretier Toon Hermans affiches liet drukken met 'Uitverkocht' was ik blij dat ik die niet hoefde te plakken. Het ging om de grote A0 posters die met driehoeksborden rond lantarenpalen werden geplaatst. Naar ik heb vernomen hield Hermans ervan om een stad in te rijden om die affiche te zien.

Nog steeds hou ik er niet van om affiches te plakken voor een uitverkochte voorstelling. Het is natuurlijk leuk als je overal in de stad een affiche ziet van een voorstelling die je had moeten zien. Maar ik gebruik de afficheplek het liefst voor voorstellingen die nog wel een welkomstbeleid hebben voor nieuwe geïnteresseerden. Een nieuwe theatergroep die staat te popelen om hun bestaansrecht te bewijzen, of een nieuwe Utrechtse band die alleen nog maar droomt van uitverkochte zalen, en nu hoopt uit de kosten te komen als ze maar genoeg T-shirts verkopen. 

Misschien komt de band nog het best uit de bus in deze tijd. Optreden kan niet meer, maar misschien verkopen ze genoeg shirts om weer een maand de oefenruimte te betalen. (Sinds kort kan er weer geoefend worden in dB'S.)

Ik ben dan ook verbaasd als ik voor cafe De Stad weer posters mag verspreiden. Er ligt een klein rolletje posters met het maandoverzicht van juli en augustus voor me klaar. Opvallend aan de affiche: alles is afgelast. Ook, en dat zal veel fans teleurstellen, het concert van de Rolling Stones op 4 juli. 

Het jaarlijkse concert van the Blue Grass Boogiemen, dit jaar met Tim Knol, gaat ook niet door. Zelf zal ik het mosselfestival het meest missen, maar misschien verandert er nog iets voor 30 augustus.