Kim Bouwens is een 'horecadier' en gaat een nieuw avontuur aan, een eigen onderneming: afhaalcentrum Kippig in de Loeff Berchmakerstraat. Wat dit avontuur haar brengt beschrijft ze in columns voor Nieuws030. Daarnaast gaat ze in op ontwikkelingen en trends in de Utrechtse horeca.

Kim Bouwens - Mag het nog? De beste wensen voor 2015, dat het voor iedereen naast een gezond en gelukkig, ook een succesvol jaar mag worden!

Inmiddels is de financiering voor Kippig door Qredits ingevuld, uitgerekend op Kerstavond stond het geld op de rekening! Hoewel het niet cadeau wordt gedaan voelde het voor een kort moment wel even zo. Meteen een aantal openstaande rekeningen voldaan en de Kerst iets meer ontspannen doorgekomen dan op voorhand gedacht. Ik kan gaan beginnen! Wat een goed gevoel is dat!

De dagen na kerst stonden in het teken van testen en proeven. Werkt alle apparatuur naar behoren, maar vooral; vallen de recepten in de smaak? Want naast een lekkere gekruide kip wil ik ook gezonde en zoveel mogelijk biologische bijgerechten serveren. En dit alles zelf gemaakt. Van de aardappelgarnituur, appelmoes en groente, tot aan de sauzen. Niks komt uit een potje en ik maak het zoals ik het zelf het lekkerste vind.

Hoewel over smaak niet valt te twisten waren de reacties over de linie positief. Is het écht zo lekker of durft men toch niet altijd de waarheid te zeggen als er in de horeca wordt gevraagd "heeft het gesmaakt?". Ik hoop op het eerste, want ik wil toch dat zoveel mogelijk mensen mijn kip de lekkerste vinden. Eenvoud en een goede basis zijn daarvoor essentieel. In mijn geval dus een perfect gegrilde kip van een constante kwaliteit. Was iedereen dan tóch wel eerlijk tijdens het proeven...

Met alle december festiviteiten achter ons, ligt de focus op het komend jaar. Wat gaan we als horeca Utrecht allemaal tegenkomen? Persoonlijk verheug ik mij op de Oranje-koorts (Koningsdag) en de Gele-koorts (Grand Départ van de Tour de France).

Hoewel ik eerder als horeca-ondernemer (toen nog) Koninginnedag en grote voetbaltoernooien heb meegemaakt voelt het nu (al) anders. Voorheen gooiden we de deur open, muziek aan, drank uit plastic en eventueel de tv-schermen aan.

Zo simpel kan het zijn maar de situatie is nu anders. Iedereen wil van deze activiteiten een graantje meepikken. Het zijn tenslotte ook dit soort evenementen en dagen die voor horecaondernemers net even dat extraatje opleveren. De Loeff Berchmakerstraat komt uit op de Neude en dat wordt door een hoop mensen als het centrum of startpunt van zo'n dag gezien. Veel verkeer door de straat waar ik wat mee moet doen want de bezorgscooters zullen die dagen weinig meters maken. Er liggen genoeg kansen denk ik, maar hoe ga ik die het slimste aanpakken?

Genoeg stof om nu al over na te denken maar laat ik beginnen met de verkoop van mijn allereerste kip. Volgende week (woensdag 7 januari) is mijn eigen 'Grand Départ'.

Eerdere afleveringen van de column van Kim Bouwens:

Een eigen zaak

De eerste frustraties

Winterse warmte