Kim Bouwens is een 'horecadier' en gaat een nieuw avontuur aan, een eigen onderneming: afhaalcentrum Kippig in de Loeff Berchmakerstraat. Wat dit avontuur haar brengt beschrijft ze in columns voor Nieuws030. Daarnaast gaat ze in op ontwikkelingen en trends in de Utrechtse horeca.

De eerste week zit er op! En een Grand Départ was het zeker!

Iedereen kent het gevoel wel, die inpakstress voor de vakantie of de supermarkt sluit om tien uur en ik heb nog geen ontbijt voor morgen. Ik had mijzelf een mooie deadline voor woensdag 7 januari gegeven: Die dag gaan we open en kun je vanaf 16:00 kip van het spit halen.

Maar stel nou dat ik het niet haal, wat dan? Het is niet hetzelfde als 'ik ben m'n bikini vergeten in te pakken' of 'dan ontbijt je maar een keer op het station'. Nee, dan staat heel Utrecht om 16.00 uur (stipt!) voor een dichte deur op de Loeff Berchmakerstraat!

Dus de dagen voorafgaand bergen met werk verzet om alle puntjes op de diverse 'ietjes' te zetten. Verpakkingsmateriaal, kassasysteem, raamstickers, keukengerei, visitekaartjes en natuurlijk de kip. Je voornemen is om al die zaken al lang en breed geregeld te hebben maar zoals vaak komt alles op het laatste moment bij elkaar. Als dat maar goed gaat.

Woensdag 7 januari 16.00 uur... Nou, laat ze maar binnenkomen!... 16.30... Nee, natuurlijk staat niet héél Utrecht meteen voor de deur op dag 1 maar wie en hoeveel mensen dan wel? Ik hang maar alvast 3 pitten op, spannend! 

Uiteindelijk zijn veel vrienden en familie langsgekomen om voor de eerste omzet en succeswensen te zorgen. Maar wat mij positief verbaasde is dat er ook een aantal mensen binnen liepen die ons al een tijdje via social media en deze column volgden.

De afgelopen week hebben we ook al meerdere leuke bloggers mogen verwelkomen die enthousiast zijn over het concept en nog belangrijker, het eten. Op hun beurt hebben zij foto's gemaakt, een stukje over Kippig geschreven en geplaatst op hun blog. Het is erg leuk om te zien dat het ook leeft onder, voor mij, compleet onbekenden. Betere publiciteit kan ik mij niet voorstellen. 

Voorafgaand aan het eerste weekend werd ik geïnterviewd door een lokale internetkrant (DUIC) die de vraag stelde of er een openingsactie zou plaatsvinden. “Uhm nee, maar wel een goed idee”, was mijn reactie.

Zo gezegd, zo gedaan. Het eerste weekend een hele kip in de aanbieding om mensen kennis te laten maken met het concept en de kip. Resultaat: veel mensen die erg benieuwd waren naar de kip. Zoveel zelfs dat we zondagavond om 19.00 uur geen kip meer op het spit hadden hangen. Volgend weekend dus iets meer kippen op voorraad hebben. Gelukkig hadden we nog wel voldoende spiesjes en vleugels dus iedereen heeft uiteindelijk de kip kunnen proeven.

Voorlopig zal het nog even moeilijk in te schatten zijn. Is die eerste drukte puur door de nieuwsgierigheid geweest of door de openingsactie? Als afhaalrestaurant krijg je veel minder feedback dan in een regulier restaurant dus we moeten het voornamelijk hebben van de reacties online. Gelukkig hebben we ook al een aantal mensen voor een tweede en zelfs derde keer teruggezien dus dat is een goed teken.

Al met al een mooie start met een meer dan tevreden gevoel. Het is nu écht begonnen en elke dag ga ik met nieuwsgierigheid naar de dag en veel plezier naar 'de zaak' – Ik kan het iedereen aanraden.