Kim Bouwens is een 'horecadier' en gaat een nieuw avontuur aan, een eigen onderneming: maaltijd-afhaalcentrum Kippig in de Loeff Berchmakerstraat. Wat dit avontuur haar brengt beschrijft ze in columns voor Nieuws030. Daarnaast gaat ze in op ontwikkelingen en trends in de Utrechtse horeca.

(Be)Zorgen?

Zo, we hebben het winkeltje inmiddels goed op de rit. Naast dat we al regelmatig dezelfde gezichten terug zien, hebben we er zelf ook al behoorlijk handigheid in gekregen. 

Overdag friet maken, kippen marineren, sauzen maken en groente grillen, je wordt er steeds handiger in. Maar ook zodra we open zijn loopt het gesmeerd, op af en toe een weigerend pinapparaat na. Al met al dusdanig gesmeerd dat het tijd wordt om weer wat extra kippen op het spit te kunnen gooien.

Tja en hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? 

“We gaan gewoon bezorgen!” roep ik heel enthousiast. 

Zoals een ondernemer betaamt, doen we wel eerst wat research over het concept bezorgen. Als ondernemer ben je tenslotte continu bezig met het imago van je bedrijf. Een goed product en continuïteit staan op 1. Dus als we gaan bezorgen, komt het product dan wel net zo goed aan als dat we het meegeven? Ja, zou je denken... Mensen die de kip komen afhalen, bezorgen deze tenslotte zelf thuis. En de ervaring tot nu toe leert dat dat heel goed gaat. 

Dus dat punt hebben we getackled. Maar hoe zit het met de rest? Scooters, bezorgers, thuisbezorgd.nl, het is stiekem nog een hele logistieke opgave...

Bezorgen houdt ook in, een stukje loslaten. Hier in je eigen zaak heb je alles zelf in de hand, een lach, een praatje, de simpele woorden "eet smakelijk alvast". Het is zo simpel, een automatisme, maar wat doet een bezorger aan de deur? Je weet niet of de bezorger met wie je een leuk en goed sollicitatiegesprek hebt gehad ook werkelijk doet wat jij wilt. Hij of zij is tenslotte een verlengstuk van je eigen zaak.

Dus zijn we in gesprek gegaan met ervaren ondernemers die al bezorgen en ook de bezorgers zelf. 

Deze vertellen dat er een groter bereik bijkomt aan klandizie, je naamsbekendheid wordt vergroot en je omzet gaat omhoog. Perfect zou je denken! Alleen is er een hele grote MAAR, er komt een schijnbaar nog groter nadeel bij kijken. En dat zijn zorgen, hoofdpijn en gezeur rondom het bezorgen. Met reacties als "als je het zónder thuisbezorgen redt, dan zou ik het je afraden" en "kapotte scooters, bezorgers die ineens niet komen opdagen", dan moet je jezelf wel afvragen of dat het je waard is onderaan de streep.

Je wil er naast veel plezier ook wel wat aan over houden. En wat we in onze kop hebben, zit niet in onze kont. Dus hoe gaan we dit dan wel doen? 

Zoals de meeste Utrechters wel weten zijn er een aantal kroegen in Utrecht die geen keuken hebben en het prima vinden en zelfs prettig als jij als gast biertjes of wijntjes blijft drinken, maar niet heel dronken wordt. Omdat je weer eens niet hebt gegeten....

Bring Your Own is in Utrecht (nog) niet iets wat algemeen bekend is. Het is natuurlijk ook even wennen dat je met je eigen meegebrachte broodje op het terras van een kroeg zit te smullen. 

Bij cafe De Zaak is het best wel bekend dat je daar zelf je broodje of frietje meeneemt naar binnen of lekker op het terras. Maar wij hebben in Utrecht meer van dit soort mooie Bring Your Own pareltjes. 
Iets waarvan wij denken: daar liggen kansen! En hiermee storten we onszelf niet direct in het diepe met bezorgen. We gaan voor de middenweg: Kippig in de kroeg. 

Zit jij in een kroeg en heb je trek, maar zit je net in een goed gesprek? Wij komen de kip in de kroeg brengen. Op de fiets! Milieuvriendelijker kan niet. En omdat we het zelf proberen te doen, kunnen we ook ons imago bewaken.

Natuurlijk is het niet alleen kip, maar ook pizza, een boterham van thuis of een heerlijke hamburger van Meneer Smakers die je kan meenemen. In deze kroegen ben je meer dan welkom om wat te eten.

De Maartenshof, De Zaak, Flater, De Stadsgenoot, Voortuin, De Stad en Willem Slok. 

Uiteraard wel onder het genot van een drankje of twee, of drie....