Binnendijk – De vergeten groene krat
Gepubliceerd: zaterdag 1 november 2025 08:00
Tussen eind augustus en eind oktober is de Utrechtse woning van Dik Binnendijk vertimmerd van een F-energielabel-huis tot een zuiniger B-energielabel-woning. Alleen de zonnepanelen moet nog het dak op. En natuurlijk is niet alles volgens plan gegaan. Goede onderlinge communicatie zou ook veel helpen. Deel 5 van De Energievertimmering.
De koffie is net klaar als maandagochtend (15 september) tien over zeven de eerste twee van de vier centrale verwarming-mannen uit het noorden arriveren. De andere dagen zijn ze er al om kwart vóór zeven. Rond half drie ’s middags is de werkdag voorbij; ze zijn dan net voor de files weer thuis.
Breman Techniek is in Zwolle gevestigd en heeft een afdeling in Emmeloord in de Noordoostpolder. Martin en Anton komen altijd samen uit Emmeloord met de Bremanbus met montageapparatuur, leidingen en onderdelen voor de cv-aanleg en de ventilatiesystemen. Martin woont Drachten en Anton in Tollebeek (een dorp bij Emmeloord).
Miraç komt uit Deventer en Bram uit Apeldoorn. De laatste twee werken allebei via een uitzendbureau bij Breman. Bram heeft problemen met zijn schouder en moet het boven-zijn-hoofd-werken over laten aan Miraç. Samen hebben ze de gas- en waterleiding en cv-radiatoren in de huiskamer en keuken aangelegd.
De veertig jaar oude gasleidingen in de betonnen vloer mogen niet meer gebruikt worden. Anton zorgt voor de cv-aanleg in de bad-, slaap- en werkkamer en Martin installeert de cv-ketel en de ventilatiesystemen in keuken, wc en badkamer. En natuurlijk helpen ze elkaar als dat nodig is.
Voor mij is er niet echt een rustige plek in huis om te zitten werken. Regelmatig word ik ‘verjaagd’ uit mijn werkkamer. Koffiezetten voor de mannen op het aanrecht is soms ook moeilijk omdat Martin daar bezig is. Maar opnieuw tref ik het, het is een leuke en gezellige ploeg mensen om in huis te hebben. Ze werken hard en we hebben ook veel met elkaar gelachen.

Donderdagmiddag om 13:00 uur zijn ze klaar. Afzonderlijk zijn Martin en ik door mijn huis heen gelopen om te kijken of er nog Breman-spullen liggen. Niets gezien. Ik heb ze buiten uitgezwaaid en ik stap weer in mijn - nog ontruimde - ‘scheepsmachinekamer’ met gas- en waterleidingenbuizen, cv-ketel en radiatoren. Ik doe de deur dicht tussen gang en huiskamer en... daar staat nog een lege groene krat van Breman. Shit, die zijn ze vergeten!
Ik heb Martin aan Anton horen zeggen dat hij maandagmorgen weer in Utrecht aan de slag zou gaan op Tweede Daalsedijk. Dat is niet zo ver uit mijn buurt, dus ik ben van plan de krat daar op de fiets even langs te brengen.
Maandagochtend bel ik voor de zekerheid toch eerst met de firma Breman: klopt het nog steeds dat Martin die ochtend op de Tweede Daalsedijk bezig is? Ik heb ruim twintig minuten aan de lijn gehangen en ben naar verschillende afdelingen doorverbonden. Ze hebben geen idee wie die Martin is en waar er gewerkt wordt. Uiteindelijk belooft de vrouw - bij wie ik al een paar maal teruggekomen was - om een mail met mijn vraag het bedrijf in te sturen.
Ik heb nog een half uur gewacht en daarna ben ik met de krat op mijn fiets naar de Tweede Daalsedijk gegaan. Voor het huis staat een zaagapparaat en een bedrijfsbusje maar niet met de naam Breman erop. Een vrouw doet open. Ja, ze zijn bezig een CO2-sensormeter te installeren.... maar niet Breman... “Werkt er dan ene Martin of Anton hier? Deze krat hebben ze verleden week bij mij vergeten mee te nemen.” De namen van de mannen zeggen haar niets. “Nou, dan neem ik de krat wel weer mee naar huis.”
Net voordat ik op de fiets stap, gaat de deur weer open. “Ja, er zijn hier wèl mensen van Breman aan het werk!” Ik loop met krat terug naar de voordeur en ik zie Martin op de trap zitten. “Hoe wist jij dat ik hier was?” “Dat heb je afgelopen donderdag zelf verteld.” “Heb je soms ook nog een steeksleutel gevonden?” “Nee, ik wil nog wel even kijken. Ben jij de hele dag hier?” “Ja tot half drie.” Geen steeksleutel gezien.

Thuis heb ik via warmteadvies@breman.nl eerst een mail gestuurd met de mededeling dat ik de krat heb afgegeven aan Martin. Ik dacht dat zo alles afgehandeld was. Maar nee... om 14:51 uur krijg ik een antwoord op de interne mail die blijkbaar bij Breman is rondgestuurd.
“Goedemiddag, U gaf aan dat een monteur een kist hebben laten liggen bij u, maar wat wij kunnen zien is dat wij bij u geen nieuwe cv ketel hebben geplaatst. Waarschijnlijk is er iemand anders dan Breman bij u geweest.”
Met vriendelijke groet,
Marieke (medewerker Klant Contact Center)
De taalfout ‘hebben’ in plaats van ‘heeft’ in de mail zie ik nu pas. Ik stuur Marieke (wat samengevat) de volgende mail retour.
“Tja, ik weet niet wat ik van jullie centrale Breman-administratie moet denken, maar echt in orde is die niet.
Van ma. 15 t/m do. 18 september 2025 zijn de Breman monteurs Martin, Anton… en nog twee anderen bezig geweest met de aanleg van een complete nieuwe cv inclusief de plaatsing van een cv-ketel in mijn huis. Als bewijs: 4 foto’s.
.....
De krat heb ik inmiddels afgegeven aan jullie monteur Martin. Dus geen zorgen: de krat is terug bij Breman Techniek.”
Tien minuten later komt er al een antwoord.
Vervelend dat het zo loopt. Ik begrijp van u dat het een monteur betreft van een andere vestiging. Wij hebben helaas geen inzage in de administratie van de andere vestigingen.
Bedankt voor uw medewerking en onze excuses voor het ongemak!
Met vriendelijke groet,
Margriet (coördinator Klant Contact Center)
Daarna heb ik nog even opgezocht hoeveel vestigingen er zijn. De Breman Installatiegroep heeft 26 vestigingen in Nederland en Duitsland. En daarnaast heeft Breman Techniek B.V. 2 locaties (in Zwolle en Emmeloord) die zich richten op renovatie- en verduurzamingsprojecten. In totaal 28 vestigingen dus.
Misschien is het toch handig voor een goede onderlinge communicatie om een soort centrale Breman-administratie te hebben, zodat je bijvoorbeeld gemakkelijker één van de ruim 1700 medewerkers kunt opsporen.
Ook is het handig om bij telefonisch contact het keuzemenu uit te breiden met ‘Heeft u een andere vraag dan de al genoemde categorieën, kies dan 9.’ Om telefonisch binnen te komen heb ik maar ‘warmteadvies’ genomen. En dat werd dus een wat langdurige, koude douche. Wordt vervolgd.

In de serie ‘Energievertimmering’ verscheen eerder de verhalen: