Het Bestuur Regio Utrecht... en alstublieft, haak nu niet af, lees nog even door. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) is die onmogelijke en ongrijpbare club van regionale bestuurders. Die club die u als Utrechter volkomen niets zegt, maar die wel verdomde veel met u te maken heeft.

Dat BRU, een samenwerkingsorgaan van negen gemeentes rond Utrecht, gaat over het openbaar vervoer en volgens een artikel deze week in De Telegraaf is het vrijwel onmogelijk om bij die club geld terug te vragen als je met je OV-kaart hebt vergeet uit te checken.

Je moet dan op de website van U-OV, een naam bedacht door het BRU, een invulformulier invullen dat, als het je al lukt om dat formulier te vinden, van alles van je wil weten zoals een scan van je laatste tien transacties en je moet aangeven welk bedrag je wil declareren.

Het is allemaal lariekoek, en alleen maar bedoeld om je fout om niet uit te checken, maar voor lief te nemen en dus ook het verlies. Wat het BRU met het geld doet dat ze er aan verdienen, dat kan niet worden medegedeeld, aldus het commentaar van busbedrijf Qbuzz die de trams en bussen in Utrecht namens het BRU mag laten rijden.

Wat nog erger is in het artikel van De Telegraaf is dat de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) namens het BRU zegt dat er niets aan de hand is, dat met het U-OV wel 'laagdrempelig' contact kan worden opgenomen en dat U-OV coulant met die zaken omgaat en het teveel betaalde bedrag direct uitbetaald.

Zit Van Hooijdonk hier nu te liegen? je zou bijna zeggen van wel, want de hele procedure om je geld terug te krijgen zoals in De Telegraaf omschreven als 'een hels karwei' is er een van ontmoediging.

De (verzachtende) reactie van Van Hooijdonk moeten we plaatsen in het kader van die ongrijpbaarheid van het BRU. Raadsleden en wethouders in Utrecht werken daar graag aan mee. Als ze zelf geen vat kunnen krijgen op het openbaar vervoer verwijzen ze naar het BRU, dat die daar over gaat.

Dat Utrecht daar een vertegenwoordiging in heeft, burgemeester Van Zanen is zelfs voorzitter van de club, vergeten ze dan maar. Er is geen democratische controle op het orgaan dat daardoor van alles kan doen zonder dat er wordt 'afgerekend'.

Zo kocht het BRU voor miljoenen euro's een paar trams die toen ze in gebruik werden genomen, niet geschikt bleken te zijn voor de perrons. De aanpassingen die nodig waren kosten opnieuw heel veel geld. Later bleek dat de trams helemaal niet nodig waren geweest.

De aanbesteding van het openbaar twee jaar terug door het BRU ging helemaal mis en daarom bleef het gemeentelijk vervoerbedrijf nog veel te lang met gammele en stinkende bussen doorrijden.

Het BRU kreeg het ook voor elkaar om duizenden reizigers de tram uit te jagen door slecht geplande onderhoudswerkzaamheden waardoor de tram, ook nu weer, soms wekenlang niet rijdt.

En het ergste is dat de tram nu jarenlang als eindpunt het Jaarbeursplein heeft en je dus je wandelschoenen moet aantrekken om verder te komen. Vooral ouderen zijn hierdoor afgehaakt.

Zijn er bestuurders opgestapt na deze misstanden? Nee! Hoor je raadsleden hierover? Ze mopperen, soms, maar als je naar de misstanden vraagt is er de verwijzing: 'Moet je bij het BRU zijn'. Maar dat zijn zij ook. Raadsleden en wethouders zijn verantwoordelijk voor het functioneren van het BRU, maar ze worden er niet op afgerekend omdat ze er tegelijk ook niet voor verantwoordelijk zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken als dat het hier staat.

Er is een positief punt, het BRU wordt opgeheven per 1 januari. Echter, niet juichen. Er komen weer nieuwe regionale samenwerkingsverbanden. En politici zullen opnieuw daar bevoegdheden neerleggen waar u en ik dan hun niet meer op aan kunnen spreken laat staan 'afrekenen'. En soms, zoals bij slecht functionerend openbaar vervoer, is dat wel zo handig voor een bestuurder die graag z'n vier jaren af maakt.

Ton van den Berg

Nieuws030