Door Jeroen Wielaert - ‘Bon Voyage!’ Die woorden vlogen door het Palais des Congrès in Parijs, met de typische Big Sound van Blaudzun.

Goede reis, de boodschap van het lied dat de Nederlandse popzanger speciaal schreef voor de Grand Départ van Utrecht. Het was ook de basis voor de bijzondere animatiefilm die werd vertoond in de prestigieuze zaal in de Franse hoofdstad.

Het was eindelijk zover. Een Utrechtse delegatie met burgemeester Van Zanen maakte het allemaal mee, na een goede reis naar Parijs. In Utrecht zelf konden de liefhebbers het zelf allemaal op Eurosport zien: de officiële herfstpresentatie van het grootse zomerevenement dat ze onder de Dom gaan beleven.

Jan van Zanen spreekt de zaal met 4000 toeschouwers toe. Foto: J. Wielaert

Zelfs de grootste Utrechtse scepticus moet toch een beetje trots zijn geweest bij het aanschouwen van deze show. Hoewel Eurosport een beetje roet in het eten gooide voor de kijkers in Nederland door tijdens de Utrecht-film over te gaan op commercials. Lang leve de commerciele televisie!

Jean-Étienne Amaury, de topman van organisator ASO, sprak op mooie Franse toon over Oetrect en sprak de hoop uit dat het daar midden in Nederland allemaal net zo druk en gepassioneerd zal worden als afgelopen zomer in Leeds en Yorkshire.

Tour-directeur Christian Prudhomme zei dat ze graag de Nederlandse passie voor de fiets wilden delen. Hij zei dat de Grand Départ in Utrecht het resultaat was van een diepe wil en grote vasthoudendheid. Ik kon hem geen ongelijk geven.

Christian Prudhomme legt de Utrechtse rit uit. Foto: J. Wielaert

Burgemeester Van Zanen had goed aan zijn Frans gewerkt. Bijna vlekkeloos vertelde hij zijn internationale gehoor over de fietsstad die Utrecht is, hoe iedereen opgroeit met de fiets en over de enorme fietsstalling die er gereed moet komen.

Hij varieerde leuk op de woordkunst van de legendarische Franse Tourchroniqueur Antoine Blondin. Die zou gezegd kunnen hebben: ‘De Lage Landen zijn het Hoogland van de Kleine Koningin, de fiets. De Dom, die oude Toren heeft de Tour verdiend.’

Tegen de achtergrond werd een foto van het beroemde stadsicoon geprojecteerd, genomen vanaf de Stadhuisbrug, met het Beeld met het Tourlogo dat daar sinds een paar maanden staat.

Utrecht had niet voor een traditionele film gekozen, met glijdende helikopterbeelden van de hoogtepunten van de stad. In plaats daarvan werd de zaal verrast met een animatiefilm van het Utrechtse productiehuis Job, Joris en Marieke.

Op de vrolijke tonen van Blaudzun wordt het verhaal verteld van jonge geliefden die met elkaar in contact proberen te komen, maar elkaar in de chaos van de Tourstart verliezen. In zijn stress gaat de jonge man over tot het verplaatsen van een stel dranghekken, waardoor het peloton een andere koers moet kiezen door de stad. Zo ontstaat het profiel van een hart, om de Dom heen. (Zie de film hieronder)

Bon Voyage blijft het motto. Maar de Tour moet eindelijk eerst maar eens onder de Dom neerstrijken.

Hieronder de officiele Le Tour Utrecht-film met muziek van Blaudzun.