Nog een jaar en dan stroomt er weer water onder de Catharijnebrug bij het Smakkelaarsveld. De bouw van maar liefst vijf aparte bruggen vordert, vrijdag mocht de pers onder de autobrug kijken.

Bij de ambtenaren van de Project Organisatie Stationsgebied (POS) spreken ze over de westbrug en de noordbrug enzovoort, om de verkeersknoop Vredenburg te duiden. Dat hier ooit de Catharijnebrug lag is niet per se vergeten, maar hoe duidt je maar liefst vijf verschillende stukken brug, als een verkeersknoop dus.

Drie stukken brug zijn inmiddels zover dat je ze kunt zien en aanwijzen. Het gaat om een baanvak voor het autoverkeer van noord naar zuid en twee fietsbanen. Binnenkort mogen de auto's er al over heen gaan rijden zodat de bouwvakkers aan de slag kunnen met het uitgraven van de singel op het gedeelte waar nu nog de auto's rijden.

De brug voor auto's en aparte fietsbanen.

Bent u er nog? Voor de autobussen, vanaf het Vredenburg naar Smakkelaarsveld, komt er binnenkort een aparte tijdelijke weg. In de toekomst komen die op een eigen baanvak aan de zuidelijke kant van de verkeersknoop. En zo wordt de verkeersknooppuzzel opgelost, want terwijl er gebouwd wordt gaat al het verkeer, auto's - bussen - fietsers -, gewoon door.

De verkeersknoop Vredenburg als die klaar is. Rechts van het midden het deel dat binnenkort klaar is voor autoverkeer. Foto: POS

De brug die nu al te zien is en dus binnenkort klaar is voor autoverkeer, komt over de Leidsche Rijn te liggen, de plek waar singel en Leidsche Rijn elkaar vinden. We mochten er vrijdagmiddag gewoon onder door lopen. Over een jaar is hier water en wordt lopen moeilijker, niet per se onmogelijk want echt diep worden de singel en de Leidsche Rijn op deze plek niet. Voor jachtjes zal het onmogelijk zijn hier te varen, sloepjes en de rondvaartboot met weinig diepgang, maken een kans, maar steek niet je hoofd buiten omhoog want je zit zo tegen het betonnen plafond.

Terwijl we er lopen vertelt een medewerker van de POS dat onder onze voeten al de tunnel naar parkeergarage Vredenburg ligt. Is die getest op lekken?", is de vraag. Een glimlach verschijnt: "Niets is waterdicht".

Onder de brug

Met de realisatie van de Vredenburgknoop is nog niet al het water van de hele singel rond de Utrechtse binnenstad terug. Het deel tussen de Mariaplaats en Hoog Catharijne volgt later. Voor sommige delen is er ook nog geen geld en moet de gemeente daar nog oplossingen voor zien te vinden.