De gemeente Utrecht wil oude dieselauto's weren uit de binnenstad, maar het ontbreekt nog aan wettelijke middelen om dat ook echt af te kunnen dwingen. De maatregel is daarom alleen nog maar uitvoerbaar als autobezitters daar vrijwillig aan mee willen werken.

Woensdagochtend gaf wethouder Van Hooijdonk het startsein voor een publiekscampagne waarbij auto's aan de rand van de stad worden gecheckt op hun kenteken. Ze krijgen dan op een bord te zien of hun vervuilende auto nog wel welkom is in het centrum.

In het persbericht van de gemeente wordt de indruk gewekt dat Utrecht de eerste stad is in Nederland die diesels van vóór 2001 per 1 januari 2015 gaat weren. Dat er die op die dag geen enkel verbodsbord bij het centrum staat, vermeldt het bericht niet. De werkelijkheid is dat vanaf die dag wordt gewerkt met waarschuwingsborden, maar beboet wordt er niet.

In Den Haag is er nog geen zicht op officiele maatregelen die de invoering van milieuzones mogelijk maakt. Maar wethouder Van Hooijdonk is er zeker van dat later in 2015 dat alsnog gebeurt. Daarop vooruitlopend stelt ze de mlieuzone in het Utrechtse centrum in op vrijwillige basis en om alvast te wennen aan het toekomstige verbod.

Het CDA heeft in een reactie al laten weten dat een milieuzone die eigenlijk geen milieuzone is, verspilde energie is. En columnist Kees van Oosten spreekt over 'een flop': klikhier.

Volgens de gemeente zorgt het weren van sterk vervuilende dieselauto's uit het centrum van Utrecht voor minder roetvervuiling in de stad (met 30 %). De maatregel maakt deel uit van een met het rijk overeengekomen pakket maatregelen waardoor de stad in 2015 kan voldoen aan Europese normen voor luchtkwaliteit.