Door Louis Engelman - ‘Een spannende operatie’, zo noemt ProRail-woordvoerder Mercedes Grootscholten het op z’n plek leggen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In het weekend van 17-20 november wordt deze ingeschoven tussen de bestaande spoorbrug en de Gele Brug. In april 2018 rijden de eerste treinen er overheen.

Het ruim drie miljoen kilo wegende grijze gevaarte ligt aan de overzijde van het kanaal sinds mei rustig te wachten op z’n eindbestemming. Belangstellenden vroegen zich vaak af hoe de enorme brug op zijn plaats zou worden gelegd. ProRail heeft dat vrijdagmorgen uit de doeken gedaan.

De stalen kolos zal op zwaar transportwagens naar zijn ligplaats worden vervoerd. Daartoe wordt momenteel een nieuw tijdelijk stuk weg aangelegd. De opleggers draaien de brug op de Vleutensebaan in de juiste richting en rijden deze naar de rand van het kanaal. Daar zal een ingevaren ponton de voorkant van de brug overnemen, waarna de spoorbrug rijdend en varend naar de overkant wordt geloodst.

Voor het transport wordt een nieuwe tijdelijke weg aangelegd.

De 14 meter brede en 30 meter hoge brug met een lengte van 170 meter komt tussen de bestaande bruggen in te liggen. Maar wel iets dichter bij de oude spoorbrug. In dat weekend is er geen wegverkeer mogelijk over de Gele Brug. Ook de scheepvaart op het kanaal zal die zondag zijn gestremd. Voor de klus zijn ProRail, bouwbedrijf BAM Infra en HSM Steel Structures verantwoordelijk. Met het project is een kleine 20 miljoen euro gemoeid.

De spoorbrug vormt het sluitstuk van de ‘Ontknoping van regio Utrecht 2005-2018’, waarin door spoorverdubbeling de capaciteit op het treinennetwerk fors wordt uitgebreid. Daartoe wordt ook het viaduct aan de Cartesiusweg aangepast. Geluidsschermen langs de Cremerstraat en aan de kant van de Schepenbuurt moeten het spoorlawaai verminderen.

ProRail verwacht dat het nieuwe traject in april 2018 kan worden getest. De bestaande oude spoorbrug gaat vervolgens zeven maanden in de revisie en wordt 30 cm opgehoogd. In de herfstvakantie van dat jaar (19-29 oktober) zal op het stuk tussen Utrecht CS en station LeidscheRijn helemaal geen treinverkeer mogelijk zijn. Daarna zijn in december alle vier de sporen berijdbaar.

De nieuwe spoorbrug komt tussen de twee bestaande bruggen te liggen.