Jeroen Wielaert - Het nieuwe meisje van Vermeer is een Turkse vrouw en ze is gefotografeerd door Kees Wennekendonk. Ze heet Zeynep en ze is trots op de foto, ondanks het tumult dat erover ontstond.

Het ging zo. Wennekendonk was bezig met de inrichting van zijn tentoonstelling in het Utrechtse Centraal Museum. Een van zijn vrienden, Ingmar Heytze, suggereerde dat hij ook iets speciaal voor het Museum moest maken. Niet lang daarna zag Kees Zeynep bezig. Ze was met een zwabber de vloer aan het schoon schilderen. Ze had er geen bezwaar tegen dat Kees er veertig beeldjes van maakte.

Hij omschrijft het zo: 'Het is het resultaat van een typische, gelukkige ontmoeting.'
De foto siert het affiche van de tentoonstelling. Zeynep was er direct blij mee: ze kwam ermee op een voetstuk te staan. Zij en Kees hadden geen vermoeden van de publiciteitsgolf die zou volgen in Turkije.

Het begon met een artikel in het UN/AD dat online werd gelezen door een Turkse meneer in Den Bosch. Die linkte het door naar Turkije. De BBC pakte het op en de rest is geschiedenis, vol discussie over de Islamitische symboliek van het hoofddoekje en de stereotype rol van schoonmaakster. Zeynep werd belaagd door Turkse journalisten. 
Die drukte is weer geluwd. Het is wat het is: een bijzonder mooie foto. Net als al die andere. De stadsgezichten, ogend als fotorealisme. Kees spreekt liever van 'schilderachtige foto's'.

Al fotografietsend kwam hij ook de vluchteling Ali tegen op een brug. Er is geen rumoer van gekomen. Wel weer een mooie foto.

De tentoonstelling beleeft zijn laatste weekend. Ga lekker koel kijken!