Henk Westbroek - Ik luisterde in de auto naar een voedselcoach. Die legde uit dat hij na het bestuderen van  eetgewoonten van een bevolkingsgroep in de binnenlanden van Oezbekistan zeker wist dat het eten van kaas en het drinken van yoghurt een vorm van  euthanasie is.

De interviewster verklapte openhartig niet zo van kaas te houden en yoghurtvrij in het leven te staan. Ze kreeg daarop te horen dat het ondanks haar verstandige eetgedrag toch zinvol zou zijn een cursus bij de voedselcoach te volgen. Om voorgeschoteld te krijgen wat ze allemaal wel eten mocht.

Vraag die coach ieder geval wat de doorsnee levensverwachting bij dat Oezbekistans volk is, bracht ik telepathisch bij de interviewster in. Of ze mijn ingestraalde suggestie ontving weet ik niet want het was tijd voor de STER.

Ik had een stapeltjes cd’s bij me en zette het liedje Grote Wereld van Martin Groenewold op. Martin is sinds 10 jaar zanger met weinig succes buiten zijn woonplaats in de provincie Groningen. Als dat Grote Wereld door Nick en Simon uitgevoerd zou zijn, was het geheid een vette hit geworden maar in de uitvoering van Martin Groenewold werd het een dikke flop. Er zijn op ITunes precies 7 exemplaren a 99 cent per stuk van verkocht, verklapte de zanger mij. Dat komt omdat Martin Groenewold zes familieleden heeft en geen sterk merk is. Terwijl het merk Nick en Simon op muziekgebied net zo krachtig is als Coca Cola in het frisdrankveld.

Als Nick en Simon een plaat uitbrengen wordt daar door radio-muzieksamenstellers met meer welwillendheid naar geluisterd dan naar de nieuwe Martin Groenewold. En als Coca Cola een nieuwe variant van de frisdrank op de markt brengt - bijvoorbeeld eentje met een vleugje uitgeperst zangzaad -  dan willen mensen dat graag proeven omdat het onder de vlag van het ijzersterke merk Coca Cola op de markt wordt gebracht.

Goeie merken zijn daarom veel geld waard en elk jaar verschijnt er een lijstje met de duurste merknamen op aarde. Apple, Coca Cola, U2 en Starbucks zijn vier willekeurige merknamen die elk een waarde van vele honderden miljoenen vertegenwoordigen. Niet de bedrijven dus, maar de namen van die bedrijven.

In 2001 werd de laatste vestiging van Marks & Spencer (M&S) in Nederland gesloten. Dat is de Engelse Hema maar dan nog net even ietsje beter op het gebied van verse worst , scones en andere lekkernijen. In 2013 wilde dat Engelse bedrijf opnieuw de Nederlandse markt op en bleek dat die afkorting M&S ondertussen door een Nederlandse kledingketen in gebruik genomen was. Die kledingzaken heten nu MS omdat Marks & Spencer aan de kledingketen zo’n 12 miljoen Engelse ponden betaalde om de “&“ in hun merknaam  te laten vallen, zo vertelde een financieel directeur van M&S me die ik in London ontmoette.

De enige vestiging van Marks & Spencer in Utrecht is trouwens het winkeltje bij het BP benzinestation op de Lunettenbaan. Gek hè, dat je in Utrecht de meest smaakvolle saucijsjes, piccalilly en chocoladekoekjes bij een tankstation kan kopen.

(Dit artikel verscheen eerder in De Oud-Utrechter van 8 december 2014)