Henk Westbroek - Op dringend verzoek van de Kerstman bestelde ik voor mijn kleinzoon van 5 een Batman-kostuum dat precies zoals beloofd was binnen 24 uur thuisbezorgd werd.

De volgende dag stuurde de internetwinkelier me een bericht met de wervende mededeling dat mijn opvatting over het geleverde product op prijs gesteld werd. Nadat ik mijn leeftijd, mijn inkomen en geslacht op het vragenformulier had ingevuld, moest ik vertellen of het geleverde Batman pak goed paste. En of het voldeed aan de kwaliteitseisen die ik stel aan Batmanpakken van 39 euro en 95 cent die gratis thuisbezorgd worden.

Het kostuum lag ingepakt te rusten onder de kerstboom en ik had geen behoefte het een week voor kerst al uit te pakken, het mijn kleinzoon te laten passen en het aan een kritische materiaalinspectie te onderwerpen. Dat is vragen om ruzie met de Kerstman. Ik verstuurde dus de enquête nadat ik nog wel braaf ingevulde dat ik het bestaan van het bedrijf via internet achterhaald had, ik tevreden was over de snelheid van de bezorging en ook de plechtige belofte aflegde het bedrijf warm aan te bevelen bij iedereen die toevalligerwijs de wens uitsprak een Batman-kostuum te willen hebben.

Ik kreeg de enquête een dag later teruggestuurd met de opmerking dat ik essentiële gegevens nog niet had ingevoerd en ook vergeten was aan te vinken dat ik van alle aanbiedingen van de het bedrijf per mail op de hoogte gehouden wilde worden. Ik reageerde niet, waarna ik nog drie keer gemaand werd om in te vullen wat de leverancier wenste dat ingevuld moest worden. Daarna blokte ik het mailadres van de het bedrijf waardoor ik nu hoop dat ze misschien begrijpen dat ze de grenzen van mijn kerstgeduld overschreden hadden.

Op verzoek van mijn vrouw bestelde ik vervolgens voor 18 euro 75 plus 2 euro bezorgingskosten een knipperende kerstboompiek die ik persoonlijk te lelijk voor woorden vind. Binnen 48 uur knipperde de piek in de boom en werd me per mail gevraagd of de piek wel naar verwachting knipperde en of de knipperkleuren me bevielen. Of ik een man was of juist niet en of ik een volgende knipperkerstboompiek opnieuw bij deze leverancier bestellen zou. Vanzelfsprekend zou ik in de toekomst alle dagelijkse aanbiedingen van dit bedrijf ontvangen en werd me de keus gegeven of dat wekelijks of maandelijks moest geschieden. Ik blokkeerde het mailadres van deze leverancier direct maar.

Je kunt tegenwoordig via het internet geen boek kopen, geen vliegreis boeken en geen zak kruimige aardappelen bestellen of je kunt er vergif op innemen dat je lastig gevallen wordt met het verzoek “ een klein momentje ” te besteden aan het invullen van minimaal 175 vragen. Zelfs als ik rattengif zou bestellen, gaat me ongetwijfeld gevraagd worden of het gif de ratten binnen het door mij verwachtte tempo deed creperen.

Elk internetbedrijf waar ik iets bij koop valt me alsof het de normaalste zaak van de wereld is lastig met een eindeloze reeks vragen die ik niet beantwoorden wil. Ik heb zojuist voor mijn andere kleinzoon een Darth Vader De Luxe Kostuum aangeschaft.  Gewoon in de winkel om een stapel evaluatieformulieren te ontlopen. Wat 2017 betreft; “May The Force Be With You!”