Henk Westbroek - Laat ik beginnen met een welgemeende verontschuldiging. Onlangs schreef ik over de kaalslag die Utrecht de komende tien jaar gaat treffen omdat vrijwel alle 20.000 iepen, ook wel olmen genoemd, als gevolg van een onbehandelbare ziekte onverbiddelijk dood zullen gaan.

De gemeente heeft hiervoor een TASK FORCE in het leven geroepen die ik –stom , dom , stupide – in een publicatie elders niet de commissie Iep maar de commissie Esdoorn noemde (hier op deze website had ik wel de juiste boom genoemd).

De Esdoorn is een andere boom die vooralsnog niet met uitroeiing bedreigd wordt. Ter verontschuldiging kan ik zeggen dat ik geestelijk doodmoe was omdat ik alle 339 pagina’s van mijn biografie die over een weekje uitkomt in een ruk had moeten doorlezen; want die moest naar de drukker. Ook de eindredacteur van het prachtblad – laat ik hem gemakshalve Peter noemen – had over de fout heen gelezen net als mijn schoonzoon die van bomen houdt en om inzage vooraf gevraagd had. Het is dus weliswaar mijn fout, maar minstens 2 anderen gaan ook niet vrijuit.

U begrijpt uit het bovenstaande dat ik bezig ben mijn eigen straatje schoon te vegen door smoesjes te zoeken waardoor u denkt, foutje van Henk maar hij was moe en hij was de enige niet die zijn verstand even op 0 had staan. Schoonvegen doe je – als je het letterlijk beoefent – met een bezem en dat is eigenlijk een grote kwast.

Er zijn schilders die de bezem hanteren bij het maken van hun kunstwerken. Karel Appel heb ik zelf met een zachte bezem in de weer gezien toen hij een enorm doek maakte dat als decor in een opera gebruikt is. Als er nou een schoonvegen kon was Karel het wel, mag ik u wel verklappen. Hij heeft zoveel vegen op zoveel doeken gezet dat hij soms vergat wat er allemaal uit zijn handen gekomen was.  

Toen meestervervalser Geert Jan Jansen dan ook een valse Karel Appel via een Engels veilinghuis te koop aanbood en de veilingmeester een foto van dit werk aan Appel stuurde, liet Karel weten dat hij het gemaakt had.

Geert Jan Jansen woonde tot voor kort in Kasteel Beverweerd in Werkhoven. Het kan zijn dat hij er nog steeds woont, trouwens. In verband met het maken van een hoesfoto voor mijn biografie ontbrak me vandaag de tijd om even naar Werkhoven te rijden om te checken of Geert Jan daar nog steeds woont en schildert.

Ik bewonder deze vervalser. Als je in staat bent om zo goed een stijl te imiteren dat de nagemaakte zelf niet eens zien kan dat het een vervalsing betreft, heb je wel wat in je valse mars. Ooit ontmoette ik Geert Jan bij de presentatie van zijn biografie Magenta; avonturen van een meestervervalser. Voor de grap zei ik tegen hem: "Teken op het lege eerste boekblad even een Picasso voor me." Tien seconden later bezat ik een niet van echt te onderscheiden Picasso. Ik kocht toen nog maar drie boeken waardoor ik nu ook tekeningen van Monet, Kees van Dongen en Klimt heb. Alle drie met een neppe handtekening van de geïmiteerde schilders.

Ineens besef ik dat in mijn vier exemplaren van de biografie van Geert Jan zijn eigen handtekening ontbreekt en die wil ik er ook in. Morgen rijd ik op goed geluk naar Kasteel Beverweerd in Werkhoven.

Geert Jan Jansen bij kasteel Beverweerd in 2005. Foto: Ton van den Berg