Roger Vleugels - Mensen laat je niks wijsmaken en zeker niet door voorlichters. Over de kosten en de planning van de Uithoflijn hebben voorlichters de afgelopen jaren genoeg gelogen. Al die tijd hebben ze namelijk niet alleen onvolledig geïnformeerd, ze hebben ook bewust informatie onder de pet gehouden.

Ook nu liegen voorlichters als ze zeggen dat de tram pas medio 2019 kan gaan rijden. Onzin. De Uithoftram kan vanaf medio oktober 2018 op het traject Utrecht Centraal - Uithof rijden.

De vier perrons onder het Zuidgebouw naast Utrecht Centraal zijn zo goed als klaar. Vanaf daar is het tracé tot en met het eindpunt in de Uithof klaar. Vijf trams hebben er al proefgereden. De beveiliging is in augustus getest. De opleiding van het personeel is nagenoeg afgerond. De trappen naar de hal van Utrecht Centraal zijn zo goed als klaar.

Uithoflijn 1 is aanstaande oktober rijklaar.

Nee, laten de bureaucraten hun voorlichters zeggen. Er is, zo klinkt het, pas één spoor van Jaarbeursplein door de Van Sijpesteijntunnel naar het Zuidgebouw rijklaar. Klopt, maar dat is niet erg. Op dat stuk worden de komende een-twee jaar sowieso geen mensen vervoerd. Dat kan pas als de oude lijn van de Jaarbeurspleinhalte tot in Nieuwegein en IJsselstein omgebouwd is voor de nieuwe trams met hun zogenaamde lage vloer.

Dat het tweede spoor vanaf de Jaarbeurszijde naar de centrumzijde van het station voorlopig nog niet te gebruiken is, is geen probleem. Dit is met wat rangeren, onder andere via een wissel net voorbij NS Hoofdgebouw 4, makkelijk op te vangen.

Ook het aantal trams kan indien nodig omhoog. Ze kunnen door een Unimog van het Jaarbeursplein naar het Zuidgebouw getrokken worden, net als de afgelopen weken.

Waar blijft Uithoflijn 2?

De Uithoflijn 1 die in oktober 2018 na jaren van vertraging kan gaan rijden zit rond 2024 aan zijn maximumcapaciteit. Er wordt wild, maar vooral traag, gefilosofeerd over oplossingen.

Er zijn idiote plannen zoals een trein naar de Uithof. Idioot omdat een nieuwe vervoersoort in de Uithof veel extra grond en een tweede railinfrastructuur zal kosten. Daarnaast zal een trein zorgen voor meer trillings- en stralingsproblemen voor de wetenschappelijke apparatuur op de universiteit.

Het echt idiote is dat het starten van een geheel nieuw vervoersysteem, optimistisch gerekend, 10-15 jaar kost. We hebben 6 jaar!

Over uitbreiden van het tramnet wordt terughoudender gepraat. Alsof een tram minderwaardig is. Misschien speelt mee dat er een leugentje is: het tramtracé door de binnenstad is namelijk stiekem grotendeels al aangelegd. Met andere woorden: Uithoflijn 2 ligt er grotendeels al.

De HOV-baan door het centrum nu in gebruik voor bussen is grotendeels geschikt voor een tram. Vanaf de Lange Viestraat tot in de Uithof is de betonlaag namelijk 10 centimeter dikker dan voor bussen nodig is. Er is bij de bouw van de HOV-baan rekening gehouden met wat in jargon heet: de vertramming van de baan.

Op het Smakkelaarsveld zijn in 2015 in het beton van de HOV-baan de wissels voor de binnenstads-Uithoflijn-2 al aangelegd, zie mijn column uit die tijd.

Doortrekken van de tram naar Zeist en Amersfoort is een goede en snel te realiseren capaciteit verhogende verbetering. Bovendien is dit een Utrecht Centraal ontlastende verbetering; zeker de doortrekking naar Amersfoort. Maar ja, een aantal bobo’s willen treinen.

Achter de schermen steunen krachten binnen de provincie de lobby voor een trein. Het is een provinciale manier van wraak nadat provincie bestuurders de meeste zwarte pieten over de vertraging van Uithoflijn 1 toebedeeld gekregen hebben.

Intussen poetsen voorlichters weg dat de Uithoflijn 1 die in oktober kan gaan rijden in 2024 tegen zijn maximum aanzit en geven ze bestuurders de tijd om rituele dansjes uit te voeren.

Het valt niet te snappen dat de Universiteit dit amateurisme pikt. De beste universiteit van Nederland, zeggen voorlichters.