Nestorix - Meestal zap ik weg als de reclame over mijn TV-scherm begint te stromen. Alhoewel er naar mijn smaak soms best wel aardige reclames gemaakt werden en worden, vind ik het over het algemeen niet echt het aanzien waard. 

Bovendien beschik ik niet over de financiële middelen om allerlei fancy apparaten te kopen of luxe vakantiereizen te maken, dus laat ik de beker meestal aan mij voorbij gaan. 

Maar soms ben ik wel eens te lui om te zappen en dan laat ik het over me heen komen. Al was het maar om mijn vooroordeel weer eens bevestigd te zien. Deze week viel mijn oog echter op een filmpje van de klusgigant Hornbach waarbij mijn mond van verbazing open viel. Daarna voelde ik een enorme woede opkomen. 

Stel je voor: een vrouw die met een voorhamer een reeks beeldhouwwerken te lijf gaat. Hup, daar vliegt een kop, daar een shiva-arm of een bult op een kromgebogen rug van een soort Atlasbeeld. 

Tot slot eindigt ze uitgeput bij een doorgebroken muur en de oproep om toch vooral door te zetten, ook al is het moeilijk. Welke 'briljante' verknipte geest heeft deze reclamefilm bedacht? 

En dat terwijl velen in deze wereld zich terecht druk maken over de grootschalige en zinloze vernietiging van onvervangbaar cultureel erfgoed door IS-fanaten in het Midden-Oosten. 

Terwijl het overgrote deel van de inwoners van dit land zich kapot ergeren aan vandalisering en bekladding van onze eigen kunst in de openbare ruimte, komt Hornbach met een reclamecampagne om toch vooral door te gaan met het in elkaar rammen van beeldhouwwerken. 

Hoe gek kun je zijn?

Je zou haast denken dat de klusgigant gehackt is door IS, maar ik vrees dat het toch een stompzinnige reclamemaker is geweest die deze wansmaak geproduceerd heeft en daar nog voor betaald is ook.