Rene van Maarsseveen - Sinds een jaar maak ik na de lunch een wandeling met kantoorgenoten. We lopen diverse routes rond kantoor en zijn daarbij ongeveer twintig minuten onderweg. Drie maanden geleden installeerde ik een stappenteller op mijn smartphone. Daardoor weet ik nu dat we tijdens onze wandelingen rond de 2200 stappen maken.

Parkeren

Afgelopen week had ik, na meerdere besprekingen rond Zwolle, een afspraak op de Neude. Ik besloot niet eerst mijn auto thuis te zetten en met openbaar vervoer naar die afspraak te gaan. Het moest een parkeergarage worden. Maar welke?

Afhankelijk van de locatie waar ik moet zijn kies ik doorgaans voor het Paardenveld of Springhaver. Maar welke was het dichtst bij de Neude? De Kruisstraat leek me nu dichterbij, evenals La Vie.

Afstanden

Inmiddels enthousiast over wandelen, afstanden en de stappenteller, besloot ik eens bij Google Maps te kijken. Daar kun je instellen met welk vervoersmiddel je een route gaat nemen. In dit geval dus de benenwagen vanaf een parkeergarage.

De korte route van parkeergarage Kruisstraat naar café Le Journal bleek 850 meter. Is die afstand korter dan de kilometer van de Maliebaan aflopen, vroeg ik me enigszins verbaasd af. Had Google een fout gemaakt. Snel liet ik ook de afstand tonen vanaf parkeergarage Paardenveld.

Die bleek korter. 750 meter. Vanaf Q-Park La Vie was het zelfs slechts 450 meter. De volgens mij verst gelegen parkeergarage zou Springhaver zijn. Toch maar even kijken. Wat!? 650 meter.

Het werd Paardenveld. Ik was in 1060 stappen op mijn bestemming. Maar ik verwonderde me nog steeds over de korte afstanden.

Compacte stad

In de tijd dat ik bijna dagelijks in Amsterdam was, zowel zakelijk als privé, toonde ik me enthousiast over Utrecht. In tegenstelling tot Amsterdam is Utrecht een knusse, compacte stad, zei ik dan. Utrecht heeft een centrum. Daarin en nabij liggen de cafés, winkels en ander vertier. De woonwijken zijn in de schillen buiten het centrum gedrappeerd. In Amsterdam liggen afspraakdoelen meestal ongemakkelijk ver uit elkaar.

Met het zoeken van een parkeergarage had ik het mezelf voor het eerst echt aangetoond. Utrecht is een compacte stad.

Parkeerprobleem

Hoe zou het met andere afstanden zijn. Van het transferium Papendorp naar de Neude is 4700 meter. Dat is iets meer dan twee keer mijn middagwandeling. Als 4,7 kilometer klinkt het verder. Te ver voor een automobilist als ik.

Maar wat als kleinere tranferia dichter bij het centrum zouden liggen. Dan zou je bovendien beide kanten op kunnen, zowel naar het centrum als naar een doel buiten de singels.

Buitensingelse parkeergelegenheid

Ok, het moet geen transferium zijn. Het openbaar vervoer staat niet voor niets in mijn top-10 van ergernissen van de marktwerking. Het zou gewoon een goede parkeervoorziening net over de rand van het centrum moeten zijn.

Stel dat er ter hoogte van het Mitland-hotel een gemeentelijke parkeervoorziening zou zijn. Als ik mijn auto daar zou kunnen parkeren, zou ik na 2300 meter lopen, een half uurtje later op de Neude staan. Vanaf zo’n voorziening bij Holland Casino blijkt het ongeveer dezelfde afstand. Dat klinkt me als gezondheidsbewuste automobilist redelijk in de oren.

Autoluwe binnenstad

Op zo’n afstand zou het denk ik veel meer automobilisten uit hun auto helpen, die nu nog een parkeerplekje in de binnenstad zoeken. Het enige dat ze moeten inzien is dat de afstanden in Utrecht beloopbaar zijn. Ze moeten net als ik enthousiast worden van een korte en gezonde wandeling.