Raymond Taams - De IJzeren Man stond te gedesillusioneerd in het leven om ambities te hebben als schrijver of columnist. Daardoor kon hij zeggen wat hij wilde.

Op de avond voor Hemelvaart las hij dat het crisisoverleg van het kabinet voorlopig stopt. Volgens RIVM-baas Jaap van Dissel is covid-19 duidelijk op z’n retour. Een ideaal moment voor een afrekening in het media-circuit, grijnsde de IJzeren Man inwendig. Welke nieuwsmerken hadden de bevolking de afgelopen maanden de meeste angst aangejaagd?

Het goud ging naar de Telegraaf, fout in elke oorlog, maar deze keer hadden ze het wel erg bont gemaakt. Chocoladeletters sleepten zestienjarige patiënten erbij om te bewijzen dat IEDEREEN ER DOOD AAN KON GAAN. Hardwerkend Nederland zou in de toekomst nog harder moeten werken om alle door het eigen ochtendblad aangerichte economische vertrouwensschade te herstellen, verwachtte de IJzeren Man.

 Op twee: het AD. Door een slimme mix van opgeblazen emoties – grote kleurenfoto’s van ic’s en dergelijke – plus de gebruikelijke columns vol De Wereld Draait Door-meninkjes die te vaak onder de kopieermachine hebben gelegen, ontpopte deze krant zich tijdens de coronacrisis tot een betrouwbaar braakmiddel voor de IJzeren Man. Hij hoefde het tabloidformaat maar open te slaan of alle eventueel geïnhaleerde virusdeeltjes golfden weer naar buiten.

Goed, dan was er nog het brons, dat ging naar de NPO. Als er toch machtige media-vijanden gemaakt moesten worden, dan maar meteen iedereen behalve John de Mol. ‘Frontberichten’, was de titel van het dagelijkse programma dat BNNVARA uitzond over de coronacrisis, als je dat in je Syrische schuilkelder hoorde kwam je toch niet meer bij?

Werden er prijzen uitgereikt naar aanleiding van bovenstaand klassement? Jazeker, de IJzeren Man beloonde de winnaar met een verschijningsverbod, ditmaal niet lafjes tussen 1945 en 1949, maar gewoon: voorgoed. Dan begonnen we in september iets rustiger aan de tweede golf.