Kim Bouwens is een 'horecadier' en gaat een nieuw avontuur aan, een eigen onderneming: afhaalcentrum Kippig in de Loeff Berchmakerstraat. Wat dit avontuur haar brengt beschrijft ze in columns voor Nieuws030. Daarnaast gaat ze in op ontwikkelingen en trends in de Utrechtse horeca.

-

Een eigen horecazaak!

Waarom wil je in deze tijd een eigen horecazaak beginnen? Deze vraag heb ik mijzelf de laatste maanden vaak gesteld. Het antwoord was keer op keer hetzelfde, maar daarover straks meer.

Ik ben Kim Bouwens, (nog even) 32 jaar en sinds 8 maanden moeder van een geweldige zoon. Samen met mijn zoon en zijn vader woon ik in de binnenstad van Utrecht. Een stad waar ik 14 jaar geleden naartoe ben verhuisd en die ik in mijn armen heb gesloten.

Met de paplepel ingegoten heb ik mijzelf ontplooid als echt horecadier en ben ik sinds dag één in de Utrechtse horeca beland, zowel voor als achter de bar. Van café tot lunchzaak en restaurant, ik heb de Utrechtse horeca leren kennen.

En nu begin ik aan mijn tweede horeca avontuur en dat als zelfstandig ondernemer. In Amerika zou ik met mijn cv allang ervaringsdeskundige zijn en veel meer aanzien hebben, zeker bij de banken. Maar hier, zo heb ik al ontdekt, hier mag ik mezelf opnieuw bewijzen onder een nog kritischer oog.

Wat wil ik als zelfstandige? Daar begon het. Alles goed en wel maar voor mij geen groot restaurant met hoge huur en veel medewerkers. Wat ik wil is een kleine deli. Lekker zelf in de keuken staan, eten bereiden met liefde, contact hebben met je gasten, maar ook elke bestelling zelf controleren voordat deze de deur uit gaat. Niet dat ik de uitdaging niet aandurf, maar stiekem heb ik wel wat geleerd van de eerste ervaring en ik blijf nu dichtbij mezelf. Kortom, terug naar de basis.

De basis: lekker eten. Kip van het spit, dat leek me wel wat. Daar had ik al ervaring mee opgedaan en daar kan ik wat mee. En als beginnend zelfstandig ondernemer heb ik natuurlijk goed geluisterd naar alle adviezen: 'Creëer in deze hectische maatschappij met zoveel keuzes een nichemarkt'.

Kies één product en zorg dat je daarin uitblinkt... dat zeggen ze: maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Want of het nu om kip, koffie, hamburgers of soep gaat, het blijft een hele klus om de juiste ingrediënten bij elkaar te vinden en je product te perfectioneren.

En er is nog veel meer waar je aan moet denken. Er moet er ook gekozen worden voor gezonde en bewuste bijgerechten. Een kip komt niet alleen. En als het kan wil je ook zoveel als mogelijk lokale producten gebruiken. Er komt nogal wat bij kijken voordat je een potje eten op tafel kan zetten.

En dan wil je het ook nog verkopen, want daar draait het uiteindelijk om. Daar ga je dan ook op zitten broeden (!) en voor mij kwam dat uit op een afhaal. Geen restaurant, maar een plek, in mijn geval in de Loeff Berchmakerstraat, waar de klant alles vers en warm kan afhalen. Maar daar red je het niet mee, tegenwoordig. Bezorgen is in, en dus ook maar eens uitzoeken hoe dat georganiseerd kan worden.

Terug naar de vraag: Waarom zou je in deze tijd een horecazaak beginnen? Voor mij persoonlijk geldt dat ik ontzettend geloof in mijn idee en het hele concept. Ik ben er enthousiast over en dat gecombineerd met mijn ondernemersbloed en doorzettingsvermogen maakt dat ik weer, ook in deze tijd, aan het avontuur begin.

Het concept staat als een huis. Nu nog de bank weten te overtuigen en de trein begint te rijden. Rijdt u een tijdje mee?